دسته ها
خانه / دانستنی ها / گرایش های عمرانی / راه و ترابری / معرفی گرایش های ارشد عمران – راه و ترابری

معرفی گرایش های ارشد عمران – راه و ترابری

تعریف و هدف گرایش راه و ترابری

در گذشته از رشته مهندسی عمران با عنوان مهندسی راه و ساختمان نام برده می‌شد (راه: راه و ترابری، ساختمان: سازه) که این موضوع خود بیانگر ریشه‌دار بودن گرایش راه و ترابری در مهندسی عمران می‌باشد.

مهندسی راه و ترابری گرایشی است که در آن اصول و استانداردهای نوین در ساخت راه‌های جدید و بهسازی راه‌های قدیمی مورد توجه و پژوهش قرار می‌گیرد. در این گرایش به صورت خاص به طرح هندسی انواع راه‌های ارتباطی (اعم از راه‌های درون شهری، برون شهری، راه‌آهن، فرودگاه و …) و مباحث مربوط به طراحی روسازی، زیرسازی، مدیریت و نگهداری و تحلیل ترافیکی راه‌ها پرداخته می‌شود. همچنین طراحی مسیرهای خاص از جمله طراحی تونل، طراحی پل و مشخصات فنی و مهندسی آنها نیز از مواردی است که در این گرایش مطرح است.

هدف این دوره، آموزش افرادی است که در نهایت دارای توانایی‌های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه‌های تخصصی در زمینه مهندسی راه و ترابری گردند و ضمناً توان تحقیقاتی کافی جهت حل مسائلی که در این زمینه‌ها با آن روبرو می‌شوند را دارا باشند. همانگونه که پیشتر گفته شد این پروژه‌های تخصصی می‌تواند شامل راه، راه‌آهن، فرودگاه، حمل و نقل و ترابری باشد. کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، استرالیا، آلمان و انگلیس در عرصه پژوهشی در رشته راه و ترابری پیشتاز بوده و برای آن امتیازات خاصی قائل می‌باشند، به عنوان مثال دولت آمریکا سالانه میلیاردها دلار صرف پروژه‌های تحقیقاتی این رشته می‌کند.

ارتباط این گرایش با سایر گرایش های کارشناسی ارشد

این گرایش با گرایش مکانیک خاک و پی و برنامه‌ریزی حمل و نقل در ارتباط نزدیک می‌باشد.

دروس اصلی کارشناسی ارشد و دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دورۀ کارشناسی

تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد راه و ترابری مثل تمام گرایش‌های عمران در دوره پژوهش‌محور برابر ۳۲ واحد است که شامل ۲۴ واحد دروس تئوری و عملی، ۲ واحد سمینار و ۶ واحد پایان‌نامه است. در دوره آموزش‌محور نیز به جای ۶ واحد پایان‌نامه، ۶ واحد درس اختیاری گذرانده خواهد شد و در درس سمینار بر روی یک موضوع خاص تحقیق می‌شود. دروس اصلی گرایش راه و ترابری عبارتند از:

ریاضیات مهندسی پیشرفته، طرح هندسی راه پیشرفته، روسازی راه پیشرفته، مهندسی ترافیک پیشرفته

همچنین برخی از دروس اختیاری این گرایش عبارتند از:

طرح و محاسبه راه‌آهن، مهندسی تونل، مهندسی پل، طراحی فرودگاه، اصول مهندسی بنادر، مدیریت و نگهداری راه، آزمایشگاه قیر و آسفالت، مکانیک خاک پیشرفته، تکنولوژی عالی بتن، روش اجزاء محدود، برنامه‌ریزی حمل و نقل، تقاضا در حمل و نقل، تحقیق در عملیات، ایمنی در ترافیک و …..

از دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دوره کارشناسی می‌توان طرح هندسی راه(راهسازی)، روسازی و مهندسی ترافیک را نام برد.

دانشگاه های مطرح در سراسر کشور

دانشگاه‌های تهران در زمینه راه و ترابری و حمل و نقل دانشگاه‌های مطرحی به شمار می‌آیند. به طور خاص می‌توان دانشگاه‌های شریف، تهران، علم و صنعت، امیرکبیر، تربیت مدرس و خواجه نصیر را نام برد که از آن میان مطرح‌ترین اساتید کشور در این گرایش در دو دانشگاه علم و صنعت و تربیت مدرس متمرکز می‌باشند. از دانشگاه‌های خارج از تهران نیز می‌توان به دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه گیلان و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین اشاره کرد.

در میان دانشگاههای آزاد، دانشگاه آزاد تهران جنوب و علوم و تحقیقات در این رشته مطرح می‌باشند. به‌طوریکه اکثر اساتید دانشگاه تهران جنوب از میان اعضای هیئت علمی دانشگاههای علم و صنعت، تربیت مدرس و خواجه نصیر انتخاب شده‌اند.

اساتید مطرح دانشگاهی در این گرایش

از اساتید مطرح دانشگاهی گرایش راه و ترابری می‌توان دکتر علی منصور خاکی، دکتر جلیل شاهی، دکتر محمود عامری، دکتر حمید بهبهانی، دکتر نادر طباطبایی، دکتر محمود صفارزاده، دکتر سعید منجم، دکتر اسماعیل آیتی، دکتر بهنام امینی و … را نام برد.

زمینۀ فعالیت، آیندۀ شغلی و شرکت های عمرانی مرتبط با این گرایش

امکان ادامه تحصیل در گرایش راه و ترابری در مقطع دکترا در داخل کشور وجود دارد و باتوجه به اهمیت خاص این رشته در دیگر کشورها، گرفتن بورس برای ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر خارج از کشور نیز امکان‌پذیر می‌باشد. همچنین فارغ التحصیلان آن می‌توانند راحت‌تر از فارغ التحصیلان سایر رشته‌ها به عنوان هیئت علمی در دانشگاههای کشور مشغول به کار شوند.

از جنبه آینده شغلی اگرچه گرایشراه و ترابرینسبت بهگرایش‌های دیگر عمران نظیر سازه، زلزله و خاک و پی فرصت های کاری کمتری دارد، اما بدلیل اینکه فارغ التحصیلان نسبتا کمی دارد ، دارای بازار کار نسبتاً خوبی می‌باشد.

فارغ التحصیلان گرایش راه و ترابری می‌توانند در ادارات راه و ترابری استان‌ها، سازمان‌های برنامه و بودجه استان‌ها، شهرداری‌ها، سازمان‌های حمل و نقل و ترافیک، مهندسین مشاور و دفاتر فنی شرکتهای پیمانکاری که در هر یک از زمینه‌های مرتبط با راه یا ترافیک فعالیت دارند مشغول به کار شوند. همچنین اگر قصد کار اجرایی داشته باشند می‌توانند در کارگاههای شرکتهای پیمانکاری که اکثراً محل کارگاه آنها خارج از شهر است به کار بپردازند. یکی ازدلایلی که بیشتر، آقایان این گرایش را انتخاب می کنند، محیط کاری خاص آن است، چونممکن است محل کار آنها خارج از شهر باشد.

از معروفترین مراکز و شرکتهای مرتبط با این گرایش می‌توان به وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، پژوهشکده حمل و نقل، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، شرکت مهندسین مشاور مترا، مرکز تحقیقات حمل و نقل طراحان پارسه، شرکت مهندسین مشاور رهروان عمران، شرکت مهندسین مشاور طرح هفتم، شرکت مهندسان مشاور پاسیلو، گروه مهندسین مشاور هرازراه، مهندسین مشاور گذرراه و شرکت راهسازی و عمران ایران اشاره کرد.

درباره مدیر سایت

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>